Standardy Ochrony Małoletnich

w Pensjonacie Zagroda Kołodzieja

  • 1. Preambuła

Pensjonat Zagroda Kołodzieja przyjmuje niniejszy dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa w Pensjonacie Zagroda Kołodzieja, dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom. Wynika on z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, który wprowadza obowiązek na podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego standardów w zakresie niezbędnym, do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw Dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia.

  • 2. Postanowienia ogólne
  1. Pensjonat Zagroda Kołodzieja prowadzi swoją działalność z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w tym praw Dzieci jako osób, które są szczególnie wrażliwe na krzywdzenie.
  2. Pensjonat Zagroda Kołodzieja zna i rozumie swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
  3. Pensjonat Zagroda Kołodzieja podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Dzieci. Zobowiązuje się również regularnie szkolić swój personel w tym zakresie.
  4. Pensjonat Zagroda Kołodzieja zobowiązuje się także edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na tego rodzaju sytuacje.
  • 3. Definicje
  1. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
  2. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra i zdrowia Dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego);
  3. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;
  4. Personel – osoba zatrudniona w Pensjonacie Zagroda Kołodzieja na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
  • 4. Zasady identyfikacji Dziecka przebywającego w Pensjonacie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przybył
  1. Meldując Dziecko w Pensjonacie Zagroda Kołodzieja na pobyt jednodniowy lub dłuższy, zawsze kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji Dziecka oraz stopnia pokrewieństwa i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przybyło do Pensjonatu lub/oraz w nim przebywa.
  2. Przeprowadzenie identyfikacji Dziecka przez Personel recepcji jak i zameldowanie wszystkich osób, które są objęte rezerwacją jest obowiązkowe.
  3. W celu identyfikacji Dziecka oraz jego relacji z osobą, z którą przebywa w Pensjonacie, należy:


                1) zapytać o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka z osobą, z którą przybyło do Pensjonatu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości Dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad Dzieckiem (np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu). W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL);


                2) w przypadku braku dokumentów, które mogłyby poświadczyć pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej, należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko;


                3) jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie Opiekunów Dziecka na wspólny wyjazd osoby dorosłej z Dzieckiem (np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z rodziców Dziecka, w tym zastępczych/opiekunów prawnych);


                4) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody Opiekunów Dziecka, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby telefonicznie potwierdzić przebywanie Dziecka w Pensjonacie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą Opiekunów Dziecka.

  1. Jeśli osoba dorosła stawia opór w kwestii przedstawienia dokumentu Dziecka lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że jest to procedura służąca zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Pensjonatu Zagroda Kołodzieja bezpieczeństwa i jest to obowiązek wynikający z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  2. Jeśli rozmowa nie rozwieje wątpliwości co do tego, czy intencją osoby dorosłej jest skrzywdzenie Dziecka, należy dyskretnie i w sposób niewzbudzający podejrzeń powiadomić Kierownika Recepcji/Menagera lub osobę przez niego wyznaczoną.
  3. Od momentu, w którym pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu. Nie należy pozostawiać ich samych.
  4. Kierownik Recepcji/Menager lub osoba przez niego wyznaczona w razie wątpliwości decyduje o  rozmowie z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień lub podejmuje decyzję o bezpośrednim zawiadomieniu policji.
  5. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi podejrzenia dotyczące próby lub popełnienia przestępstwa względem Dziecka, Kierownik Recepcji lub wyznaczona przez niego osoba zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się zasady w przypadku okoliczności wskazujących na zachowania przemocowe wobec Dziecka.
  6. W przypadku, gdy świadkami podejrzanych sytuacji jest Personel innych działów w obiekcie, np. służba pięter lub pracownicy restauracji, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić Kierownika Recepcji lub osobę przez niego wyznaczoną (np. menagera), która zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
  • 5. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Dziecka znajdującego się na terenie Pensjonatu Zagroda Kołodzieja lub korzystającego z usług Pensjonatu Zagroda Kołodzieja jest zagrożone
  1. Personel posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i przejawy krzywdzenia Dzieci.
  2. Personel zobowiązany jest niezwłocznie informować Kierownika Recepcji lub Menagera o każdym podejrzeniu krzywdzenia Dziecka.
  3. Interwencja prowadzona jest przez Kierownika Recepcji lub Menagera, który może wyznaczyć do tego zadania inną osobę, chyba że wystarczające będą działania Personelu w tym zakresie.
  4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:


                1) Dziecko ujawniło Personelowi fakt krzywdzenia,


                2) Personel sam zaobserwował krzywdzenie,


                3) Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane o to, odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie. Mogą też występować inne okoliczności wskazujące na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem Dzieci w pokoju osoby dorosłej,


                4) Opiekun Dziecka lub osoba trzecia zgłosi fakt krzywdzenia Dziecka.

 

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko przebywające w Pensjonacie należy przeprowadzić rozmowę z Dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka, a także oddzielnie z Dzieckiem poddawanym krzywdzeniu (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka.
  2. W przypadku podejrzenia, że Dziecko doświadcza ze strony innego Dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie bądź doświadcza powtarzającej się przemocy fizycznej, psychicznej lub innych niepokojących zachowań, osoba interweniująca ma obowiązek dodatkowo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa lub zawiadomić najbliższy sąd rodzinny.
  3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Opiekuna Dziecka lub osobę, z którą przebywa w Pensjonatu w formie:


                1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie, Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz zawiadomić policję;


                2) innych typów przestępstw, Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz złożyć pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;


                3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (np. krzyk, niestosowne komentarze), Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka, a także przeprowadzić rozmowę z Opiekuna Dziecka lub osobą, z którą przebywa, podejrzewaną o krzywdzenie. W przypadku, gdy zachowania przemocowe się powtarzają, osoba interweniująca ma obowiązek powiadomić właściwy ośrodek pomocy społecznej, równolegle składając do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

 

  1. W przypadku, gdy Personel ma podejrzenia, że Dziecko jest krzywdzone przez osoby trzecie (w tym innego członka Personelu) w formie:


                1) przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie, Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz zawiadomić policję;


                2) innych typów przestępstw, Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz złożyć pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;


                3) jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie), Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie;


                4) innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze), Personel ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo i komfort Dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzewanej o krzywdzenie. Obowiązkiem osoby interweniującej jest przeprowadzenie rozmowy dyscyplinującej, a w przypadku braku poprawy – zakończenie współpracy.

  1. Personel ma obowiązek uniemożliwienie Dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka opuszczenie terenu Pensjonatu.
  2. Jeśli przypadek jest uzasadniony, można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka. W takiej sytuacji należy trzymać tę osobę pod nadzorem minimum dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości do czasu pojawienia się patrolu policji.
  3. Każdorazowo należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Powinno ono przebywać pod opieką pracownika Pensjonatu do czasu pojawienia się patrolu policji.
  4. Jeśli pojawią się uzasadnione podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, w którym Dziecko mogło mieć kontakt z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby do czasu pojawienia się patrolu policji Dziecko myło się oraz jadło/piło.
  5. Personel ma obowiązek zabezpieczyć dowody dotyczące zdarzenia (np. nagrania z monitoringu, dokumenty) i na wniosek służb przekazać ich kopię prokuratorowi lub policji (osobiście lub listem poleconym).
  6. Obowiązkiem osoby interweniującej i/lub personelu jest sporządzenie w formie pisemnej lub mailowej notatki służbowej ze zderzenia, w tym działań podjętych w celu ochrony Dziecka.
  7. Po zakończonej interwencji osoba wyznaczona przez Kierownika Recepcji ma obowiązek opisać zdarzenie w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru Dziecka.
  • 6. Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi
  1. Personel zajmujący się pracą z Dziećmi nie może być dla nich zagrożeniem, co oznacza m.in., że w historii ich zatrudnienia nie powinno być jakiejkolwiek wzmianki o krzywdzeniu fizycznym i psychicznym Dziecka. Personel należy corocznie sprawdzać w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawozdanie dołączane zostaje do akt osobowych pracownika.
  2. Wszystkie osoby, które zatrudniono do pracy z dziećmi, są zobowiązane do złożenia oświadczenia: o braku karalności oraz o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko Dzieciom.
  • 7. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Personelem a Dzieckiem
  1. Personel przyświeca najwyższe dobro Dziecka. Wszystkie działania podejmuje w jego najlepszym interesie.
  2. Personel respektuje godność i potrzeby Dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel, aby dbać o bezpieczeństwo odwiedzających Pensjonat Dzieci, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji.
  3. Personel zobowiązany jest do zachowania profesjonalizmu w relacjach z Dziećmi. Dba o to, aby każde działanie werbalne lub niewerbalne wobec Dziecka było adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe względem innych Dzieci.
  4. Dziecka nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć ani obrażać. Zabronione jest również krzyczenie na Dziecko, jedynie że sytuacja tego wymaga – wynika to z bezpieczeństwa Dziecka/innych Dzieci.
  5. Dane wrażliwe Dziecka są chronione przez Personel. Nie ujawnia się ich osobom nieuprawnionym, a także innym Dzieciom. Obejmuje to, m.in. wizerunek Dziecka, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej oraz prawnej.
  6. Personel zobowiązany jest do uświadomienia każdemu Dziecku przebywającemu w Pensjonacie, że w razie, gdy poczują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Personelowi Pensjonatu, który zareaguje w adekwatny do okoliczności sposób.
  7. Dzieciom nie wolno proponować wyrobów alkoholowych i tytoniowych ani nielegalnych substancji. Nie wolno również korzystać z nich w obecności Dzieci.
  8. Każde działanie o charakterze przemocowym wobec Dziecka jest niedopuszczalne.
  9. Jakiekolwiek kontakty z Dziećmi mogą odbywać się wyłącznie w godzinach pracy. Dotyczyć mogą one tylko kwestii znajdujących się w zakresie obowiązków Personelu. Nie wolno zapraszać Dzieci do miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Nie wolno też kontaktować się z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (telefon, e-mail, komunikatory typu Messenger, WhatsApp, profile w social mediach).
  • 8 Zasady postępowania personelu hotelowego w zakresie przemocy wobec Dzieci Niepełnosprawnych
  1. Pensjonat Zagroda Kołodzieja zobowiązuje się regularnie edukować personel na temat obsługi Dzieci Niepełnosprawnych.
  2. W ramach szkoleń Personel powinien zapoznać się z zasadami dotyczącymi postępowania wobec Dziecka Niepełnosprawnego, którego zachowanie na terenie obiektu może wskazywać, że doznaje przemocy ze strony rodzica/opiekuna.
  3. Rozpoznawanie objawów krzywdzenia małoletnich niepełnosprawnych gości hotelowych jest zadaniem niezwykle trudnym. Pracownicy zazwyczaj nie posiadają wiedzy na temat rodzaju niepełnosprawności małoletniego gościa, modelu zachowań charakteryzujących osobę z daną niepełnosprawnością oraz specyfiki jego indywidualnej relacji z rodzicem/opiekunem. Istotnym czynnikiem utrudniającym wskazanie objawów, które mogą świadczyć o tym, że Dziecko jest krzywdzone, jest czas kontaktu pracownika z małoletnim podczas wykonywania czynności służbowych.
  4. W ramach wykonywanych zadań powinni jednak zwracać szczególną uwagę tak samo jak w przypadku małoletnich gości pełnosprawnych na:
  • widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić, obrażenia są w różnej fazie gojenia,
  • niewiarygodność, niespójność podawanych przez dziecko wyjaśnień dotyczących obrażeń, • lęk widoczny podczas kontaktów dziecka z rodzicem/opiekunem lub inną osobą dorosłą, fobie,
  • dolegliwości somatyczne (bóle brzucha, głowy, wymioty, nudności),
  • izolowanie się od innych ludzi, szczególnie rodziców/opiekunów,
  • objawy depresyjne, samookaleczanie się, myśli samobójcze,
  • nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawianie wyjaśnienia przyczyn obrażeń dziecka przez rodzica/opiekuna,
  • ciągłe poniżanie, obrażanie dziecka przez rodzica/opiekuna, używanie wobec niego określeń pejoratywnych, wulgaryzmów,
  • przekraczanie rodzica/opiekuna dopuszczalnych granic w kontakcie fizycznym z dzieckiem, • zaburzony kontakt rodzica/opiekuna z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie oraz inne niepokojące, nietypowe zachowania.
  1. Pracownik pensjonatu, który podczas wykonywania swoich obowiązków zaobserwuje niepokojące go zachowania w odniesieniu do Dziecka i/lub jego rodzica/opiekuna, powinien niezwłocznie przekazać je swemu bezpośredniemu przełożonemu.
  • 9. Postanowienia końcowe
  1. Powyższe Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie w Pensjonacie Zagroda Kołodzieja z dniem 15 lutego 2024 roku.
  2. Powyższe Standardy Pensjonat udostępnia na swojej stronie internetowej oraz w recepcji (przez całą dobę).